Nelosen ja Ruudun uudessa Rekkakuskit Suomi -sarjassa päästään hyppäämään ammattikuljettajien kyytiin. Rekkakuskit Suomi seuraa raskaan kaluston kuljettajia neljänä vuodenaikana; talven liukkailla ja lumipyryssä, kevään haastavaan kelirikkoaikaan, kesälomasesongin ruuhkaisilla maanteillä sekä pimenevän syksyn sateissa. Ohjelma esittelee monipuolisen joukon kuljettajia ja työyhteisöjä eri puolilta Suomea, jotka edustavat erilaisia ja eri kokoisia kuljetusyrityksiä. Katsojat pääsevät tutustumaan kuljettajiin ja seuraamaan heidän päivittäisiä haasteitaan – tapahtumapaikkana koko Suomi. Ensimmäisessä jaksossa tavataan muun muassa 24-vuotias Anni-Riina , joka toimii perheyrityksessä Kangasniemellä puutavara-autonkuljettajana yhdessä isänsä ja veljensä kanssa. Anni-Riina aloittaa työt pimeinä aamuyön tunteina ja lähtee kuljettamaan raskaita puukuormia määränpäihinsä.
Jaksossa Anni-Riina ajaa ajoneuvoyhdistelmänsä kapealle tielle, koska liukkaan kelin takia renkaiden päälle on lisättävä pitoa tuovat ketjut.
Ensitöikseen Anni-Riina kuljettaa varoituskolmio näkyvälle paikalle.
–Siinä on varoituskolmio. Ja sit kullannuput, jos jossain on varoituskolmio ja siinä on puhelinnumero, niin soittakaa siihen, pääsette kaikki paljon vähemmällä! Anni-Riina opastaa.
VIDEO: Anni-Riina, 24, pyörittää käsissään kymmeniä tonneja painavaa monsteria – antaa tiukan ohjeen tielläliikkujille: Jos näet jossain tämän kyltin niin…
Ammattikuljettajien työ on kriittinen osa logistiikkaketjua. Ilman kuorma-autoja ja niiden kuljettajia arkemme pysähtyisi. Kuljettajien matkassa päästään ihailemaan upeita maisemia etelästä pohjoiseen sekä näkemään, miten vaihtelevat sääolosuhteet vaikuttavat heidän arkeensa. Kuljettajan työn lisäksi ohjelmassa päästään kurkistamaan myös huoltokorjaamon ovien taakse ja näkemään, miten raskasta kalustoa nykyään huolletaan. Rekkakuskit Suomi toteutetaan yhteistyössä Volvo Trucksin kanssa.
Muun muassa näiden kuljettajien kyytiin kaudella päästään hyppäämään: Yrjö ”Ykä” / K&K Mustoset Oy Mustoset on kolmen veljeksen omistama kuljetusyritys Enonkoskella Itä-Suomessa. Yritys vaikuttaa koko Suomen alueella. 48-vuotias Ykä vanhimpana johtaa joukkoa. Yrittäjä istuu itsekin ratin ääressä töissä ja vapaalla, ja hänet nähdäänkin usein muidenkin autojen ja moottoripyörien parissa. Työpäivät ovat hyvin erilaisia, välillä useampia kuormia päivässä, kytkemistä ja katkomista. Työhön kuuluu myös ajojen suunnittelua, tarjouksien ja kuljetusten hinnoittelua, autojen huoltoa ja paljon muuta mukavaa. Kun Ykä haluaa irtiottoa moottoriajoneuvoista, kuuntelee hän mielellään musiikkia, lähtee lavatansseihin tai metsänhoitotöihin.
Kirsi / Kuljetus Laaksonen Oy 39-vuotias Kirsi toimii maansiirtoon erikoistuvan perheyrityksen toimitusjohtajana Pirkkalassa ja on myös yksi yrityksen kuljettajista. Sukupolvenvaihdos on virallisesti vielä edessäpäin. Kirsi on istunut kuljettajaisänsä kyydissä lapsesta asti ja alkoi tehdä kuljettajan töitä heti, kun sai ajokortin. Kirsi on ollut alalla jo parikymmentä vuotta ja hoitanut paljon kuljetuksia, ajojärjestelyä, laskutusta ja kaikkea mahdollista eteen tulevaa. Kirsi puhuu mielellään työn- ja vapaa-ajan tasapainon tärkeydestä, omasta jaksamisesta täytyy pitää huolta. Pieni Tessu-koira kulkee aina mukana ja vie emäntänsä säännöllisesti lenkille.
Anni-Riina / Kuljetus A Lindholm Oy Anni-Riina, 24, toimii perheyrityksessä Kangasniemellä puutavaran kuljettajana yhdessä isänsä ja veljensä kanssa. Anni-Riina aloittaa työt pimeinä aamuyön tunteina ja lähtee kuljettamaan raskaita puukuormia määränpäihinsä. Ajovuosia on takana kuusi, mutta sitä ennen Anni-Riina teki jo yrityksen paperitöitä. Veri veti logistiikka-alalle, vaikka muitakin aloja on tullut opiskeltua.
Työ ja harrastukset menevät usein sekaisin, mutta vapaa-aikana Anni-Riina viettää paljon aikaa veljen lasten ja kummilasten kanssa. Tarkoitus olisi lähiaikoina ottaa firman ohjat kokonaan omiin käsiin virallisen sukupolven vaihdoksen myötä.
Niclas / Hautanens Åkeri Ab 38-vuotias Niclas on vöyriläinen puunkuljetusalan yrittäjä ja toiminut alalla jo parikymmentä vuotta. Firma on kasvanut vuosien varrella, toimintaa on Pohjanmaan lisäksi myös Tammisaaressa ja välillä myös Ruotsissa. Niclaksella on kova halu tehdä asioita täysillä, koska kerran täällä eletään! Niclas on ollut lapsesta asti kiinnostunut isoista työkoneista ja häntä kiinnostaa kaikki mikä liikkuu diesel-moottorilla ja millä voi tehdä töitä. Vapaa-aikana Niclas käy etelänmatkoilla, kotimaan asuntovaunumatkoilla ja rekkanäyttelyissä.
Riku / Kuljetus Honka Oy Kuljetus Honka on oululainen yritys, joka on erikoistunut maidon- ja elintarvikkeiden keräilyyn ja jakamiseen. 48-vuotias Riku on toiminut kuorma-autonkuljettajana 10 vuotta ja sitä ennen hän on ajanut taksia 18 vuotta ja toiminut yrittäjänä. Rikun työnkuvaan kuuluu raakamaidon kerääminen maatiloilta ja sen toimittaminen Sipooseen tuotantolaitokseen. Parasta työssä on vapaus ja se, että ei tarvitse koskaan ajaa kellon kanssa kilpaa ja tarvittaessa voi pitää ylimääräisiä taukoja. Työn huonoin puoli on talvi. Arki kuluu perheen kanssa, johon kuuluu 5 lasta, joista kaksi asuu jo omillaan.
Juho / Kuljetusliike Taipale Oy Lievestuoreelta kotoisin oleva 24-vuotias Juho toimii keskisuomalaisessa perheyrityksessä kuljettajana ja ajojärjestelijänä. Kuljetusliike Taipale on erikoistunut kappaletavaran ja elintarvikkeiden kuljetukseen. Nuoresta iästä huolimatta Juho on ollut alalla jo 6 vuotta ja on innoissaan siitä, että omalla tekemisellä voi vaikuttaa lopputulokseen ja joka päivä oppii jotain uutta. Ajojärjestelyssä pitää pysyä monta lankaa käsissä ja hoitaa, että autot lähtevät ja tulevat täytenä maailmalta koko ajan. Vapaa-aikana Juho harrastaa moottoripyöräilyä ja toimii sopimuspalokunnassa.
Toni / Powerlift Finland Oy 36-vuotias Toni edustaa ohjelmassa Powerlift Finlandia, joka tarjoaa nosto- ja kuljetuspalveluita yrityksille ja yksityishenkilöille. Toni päätyi alalle vahingossa. Hän toimii nosturiauton kuljettajana ja on toiminut kuljetusalalla pääkaupunkiseudulla 16 vuotta. Toni on pedantti kaveri ja aina ajoissa. Auton siisteys ja puhtaus on miehelle tärkeä asia. Toni on urheilullinen isä, joka tasapainottaa työtaakkaa eri urheilulajeilla kuten maastopyöräilyllä ja salitreeneillä.
Andy / Mäntylä E&E Ky Vantaalalaisen Andyn inspiraationa toimi oma isä, kun oli aika miettiä urakuvioita. Andy vietti paljon aikaa isän kyydissä rekassa lapsena ja siksi uravalinta oli luonteva. Andy, 24, ajaa lavettirekkaa ja työnkuvana on koneiden ja erilaisten erikoiskuljetusten kuljettaminen. Nuori mies tykkää työnsä vaihtelevuudesta ja ongelmien ratkomisesta, siitä että saa toteuttaa itseään. Kotiruoka ja hyvät yöunet ovat paras päätös työpäivälle. Vapaa-aikaa kuluu kuntosalilla ja moottoripyöräilyn parissa.
Mikko / Helsingin Kukkatoimitus Oy
Helsingin Kukkatoimitus on maan johtava kukkalogistiikkayhtiö, jossa 41-vuotias Mikko työskentelee myyntiautonkuljettajana. Mikolla on takanaan jo parikymmentä vuotta työkokemusta ja asenne on aina kohdillaan. Mikko tietää ja tuntee kukat, sekä asiakkaansa ja palvelee kaikkia aina ystävällisesti. Kun ihminen tykkää työstään, se todellakin välittyy. Mikon motto on, että ”elämä on juuri niin hauskaa, kuin itse siitä tekee.” Työn ulkopuolella Mikko rakastaa matkailua, ulkoilua ja mökkeilyä.
Lassi / Remeo Oy
Remeo tarjoaa yrityksille ja kotitalouksille jätehuollon palveluja sekä kierrättää jätemateriaalit puhtaiksi uusioraaka-aineiksi suomalaisen teollisuuden tarpeisiin. 35-vuotias Lassi Helsingistä toimii Remeolla pakkaavan jäteauton kuljettajana tyhjentäen asiakkailta pahvijätettä. Lassi on työskennellyt Remeolla jo vuosia. 16 vuota sitten Lassi tuli Remeolle logistiikan perustutkinnon työharjoitteluun ja sille tielle jäi ja edelleen viihtyy työssään hyvin. Miehen harrastuksiin kuuluu salibandy ja kalastus, mutta arkeen on tullut ihan uudenlaista vilskettä nyt, kun Lassista on tullut isä.